بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی دیجیتال نوعی از بازاریابی است که از طریق کانالهای دیجیتال چه آنلاین و چه غیرآنلاین انجام میشود.
در این روش، از تمامی ظرفیتها و کانالهای ممکن و موجود در دنیای دیجیتال استفاده میشود تا اطلاعات به مشتری یا مصرفکننده رسانده شود.
پس اگر دقت بفرمایید، بازاریابی دیجتال محدود به اینترنت و یا رسانههای الکترونیکی نیست.
به بیان دیگر، بازاریابی دیجیتال از دو بخش یا دو فرآیند تشکیل شده است: فشار و کشش.
بخش فشار فرآیندی است که به مصرفکننده دسترسی ایجاد میکند و بر او تأثیر میگذارد. در مقابل بخش کشش فرآیندی است که شما انجام میدهید تا زمانی که مصرفکننده به دنبال شما گشت شما را بیابد.
پس نتیجه میگیریم:
بازاریابی دیجیتال یعنی دستیابی به اهداف بازاریابی با استفاده از روشها و ابزارهای دنیای فناوری دیجیتال.
نگاه ریزبینانهتر به بازاریابی دیجیتال:
استفاده از فناوریهای دیجیتال جهت ایجاد کانالهای آنلاین و غیر آنلاین برای دسترسی به بازار.
جهت دستیابی به هدف: پشتیبانی از فعالیتهای بازاریابی با در نظر داشتن سودآوری و حفظ مشتریان در کانالهای چندگانه خرید و چرخه حیات مشتری.
براساس تاکتیکهای زیر:
• درک اهمیت راهبردی فناوریهای دیجیتال
• ایجاد و توسعه رویکردی برنامهریزی شده برای دسترسی به مصرفکنندگان.
• مهاجرت دادن برنامهریزی شده مصرفکنندگان به خدمات و ارتباط آنلاین از طریق ارتباطات الکترونیکی و سنتی.
• حفظ مشتری از طریق ارتقای دانش و انگیزش او.
• ارائه ارتباط یکپارچه و هدفمند.
• توجه به ویژگیهای شخصی مصرفکننده و ارائه خدمات دیجیتالی و آنلاین برساس نیازهای او.
نکتههای تعریفهای ارائه شده:
1. بازاریابی دیجیتال هم بسترهای سختافزاری را شامل میشود و هم بسترهای نرمافزاری.
2. بازاریابی دیجیتال نسخه جهشیافته بازاریابی سنتی است که در دنیای دیجیتال فرصت فرگشت یافته.
3. در بازاریابی دیجیتال بحث محوری فناوری نیست، بلکه محور آن تجارت است و در هسته آن مشتری و ادامه رابطه با مشتری وجود دارد، تا پویایی داشته باشد.
4. بازاریابی دیجیتال در خلاء رخ نمیدهد و زمانی بهترین اثربخشی را دارد که به صورت یکپارچه با دیگر استراتژیها و روشهای ارتباطی به کار گرفته شود، مانند ارتباط چهره به چهره، تلفن، نامه و بسته به نوع تجارت روشهای دیگر… .
5. ابزارها و روشهای بازاریابی دیجیتال باید در تمام فرآیند خرید حضور به مصرفکننده خدمترسانی کنند: پیشفروش، هنگام خرید، پس از فروش و ادامه ارتباط با مشتری.
نمونههایی از ابزارها و روشهای بازاریابی دیجیتال:
تبلیغات گوگل
بهینه سازی وب سایت
انواع ابزارهای دیجیتال
انواع رایانهها
بیلبوردهای دیجیتال
تلویزیونهای دیجیتال
موبایلها و تبلتها
پادکستها
رادیو
تلویزیونهای اینترنتی
وبسایتها
ایمیل
نرمافزارهای پیامرسان و جمعی
بهینهسازی برای موتورهای جستجو
پیامک و پیامهای نوشتاری
شبکههای مجازی
بنرهای مجازی و دیجیتال
ارتباطات بیسیم
پایگاههای داده
تاریخ انتشار : 19 فوریه 2017