18 عامل رتبه بندی و تعامل اجتماعی که نباید نادیده بگیرید
راهنماهای زیادی در مورد سئو وجود دارد، اما واقعیت این است که بسیاری از این راهنماها قدیمی بوده و یا توصیه های اشتباه دارند. طی چند ماه گذشته، من وبسایتهای زیادی را برای شرکتهای قانونی در کشور حسابرسی کردهام. من تصمیم گرفتم 18 عامل را بیان کنم، که بسیاری از افراد به سادگی نادیده گرفته و یا یادتان میرود آنها را اجرا کنید.
بهینه سازی تگ عنوان مناسب
جالب است که چند وبسایت هنوز تعداد زیادی کلمه کلیدی در تگ عنوان قرار میدهند. برای مثال، من وبسایت یک شرکت قضایی را حسابرسی میکردم و تگ عنوان دارای بیش از حد 6 کلمه کلیدی متفاوت بود. این باعث شده بود رتبه سایت کاهش پیدا کند. عبارت “Bankruptcy Lawyer یا وکیل ورشکستگی” در تگ عنوان به دفعات تکرار شده بود.
از عنوانی استفاده کنید که منطقی بوده و تنها از کلمه کلید هدفمند به صورت طبیعی استفاده کنید. همین طور بهتر است عنوانی را بنویسید که ترافیک را جذب کرده و وسوسه میکند تا بر روی آن، در بین نتایج متفاوت کلیک کند. رتبه بندی تنها بخشی از اهداف ماست، ما باید کاری کنیم افراد واقعی نیز بر روی عنوان کلیک کنند.
بهینه سازی توضیح با هدف آمار کلیک میانی
توضیحات شما باید با یک هدف در ذهن نوشته شوند، و آن باید انجام کاری باشد که کلیک میانی ترافیک افزایش پیدا کند. توضیحات شما در رتبه آوردن هیچ ارزشی ندارد، اما میتواند باعث افزایش آمار کلیکهای میانی شما باشد.
یک توضیح خوب راه حلی را برای مشکلی ارائه میکند که فرد در موتور جستجو گزارش کرده است. برای مثال، اگر کسی جستجو میکند زیرا میخواهد “یک ویجت بخرد” و توضیح شما میتواند او را متقاعد به خرید کند.
ساختار URL آشنا با سئو
من طرفدار استفاده از صفحه یا عنوان مقاله به عنوان ساختار URL است، زیرا ظاهر بسیار زیبایی دارد و معمولا باعث میشود کلمه کلیدی هدف در URL نیز قرار بگیرد.
به نظر شما کدامیک عملکرد بهتری خواهد داشت؟
yoursite.com/10/30/14/sdffuhkoiaiofuhsdfkj.html; or
yoursite.com/the-post-title-that-includes-your-keyword
نه تنها عنوان URL برای سئو مناسبتر است، بلکه ظاهر بهتری نیز دارد. اگر شما از وردپرس استفاده میکنید، سریعا میتوانید ساختار URL را در تنظیمات عمومی و Permalink Structure تغییر دهید. گزینه Post Name را انتخاب کرده و میتوانید URL آشنا با سئوی خود را در مقالات و صفحات قرار دهید.
هدینگ و ساب هدینگ خوانا
محتوای شما باید هدینگ و ساب هدینگ متمایز از متن داشته باشد و نکات اصلی و ویژه را به خواننده نشان دهد. صبر کنید، یعنی چه؟ اکثر بازدیدکنندگان وبسایت در هر صورت تمام محتوای شما را نخواهند خواند. آنها میخواهند سریعا از آن عبور کنند، مخصوصا اگر محتوای طولانی داشته باشید.
موتورهای جستجو نیز به H1 و H2 شما توجه میکنند، پس بهتر است هدینگ را رعایت کنید. یادتان باشد که اول برای خوانندگان بنویسید، سپس به فکر سئو باشید. در این مورد رعایت H1 و H2 صحیح برای سئو و کاربران مفید خواهد بود.
تنها از متن استفاده نکنید
اکثر محتوای وبسایت متن است. متوسط مصرف کنندگان هر روز با متن خسته کننده روبرو میشوند، اما راه حل ما برای جلب توجه این افراد چیست؟ شما میتوانید از رسانههای دیگر نیز استفاده کنید.
فیلم و اینفوگرافیک دو گزینه عالی هستند. من چندین مشتری شرکت قانونی داشتم. من برای آنها چندین فیلم را هر هفته در مورد سوالات رایج مشتریان آنها ساختم. همین طور این کار باعث افزایش شخصیت شرکت شده و میتواند رابطه بین مشتری و وکیل را قبل از حتی صحبت رو در رو ایجاد کند. فیلم برای اثربخشی نباید طولانی باشد. این شرکت فیلمهای 3 دقیقهای منتشر میکند. همین طور فیلم با آیفون جدید گرفته شده است، و بنابراین به هزینه زیادی نیاز ندارد.
از افراد در کلمات کلیدی خودداری کنید
افراد در کلمه کلیدی و تمرکز کردن بر چگالی بیشتر کلمه کلیدی در گذشته اثربخشی داشت. وبسایتهای زیادی وجود دارند که محتوای پر از کلمه کلیدی بوده و جالب است که هنوز جریمه نشدهاند. بهتر است محتوای خود را بررسی کنید، حتی مقالاتی که چندین سال پیش نوشتهاید. هر محتوای کم کیفیتی میتواند باعث جریمه شدن شما شود، و مهم نیست چه زمانی در سایت شما قرار گرفته است. این روش دیگر اثربخشی نخواهد داشت.
عکس در بالای مقاله
شما باید همیشه یک عکس در مقاله قرار دهید، زیرا باعث افزایش ارزش سئو شده و توجه خواننده را به خود جلب میکند. من همیشه یک عکس در شروع محتوا قرار میدهم. به نظر من محتوای دارای عکس عملکرد بهتری داشته و اگر SEJ را نگاه کنید، خواهید فهمید که هر مقاله یک عکس در بالا دارد.
اگر شما به منبع خوبی برای عکس نیاز دارید، به ShutterStock یا سایر سایتهای پولی بروید. یکی دیگر از منابع عکس جالب PhotoPin است. همین طور شما میتوانید از برنامه Flickr نیز استفاده کنید.
برای بازدیدکنندگان بنویسید – نه گوگل
من این نکته را در مورد 6، افراط در کلمات کلیدی نیز بیان کردم. شما باید برای بازدیدکنندگان و مشتریان خود مطلب بنویسید. محتوای وبسایت باید به بازدید کننده بگوید که چه محصولات و خدماتی را ارائه میکند. اگر در نوشتن تنها بر موتورهای جستجو تمرکز داشته باشید، محتوای شما برای بازدیدکنندگان خسته کننده خواهد بود و آنها از سایت خارج خواهند شد.
اگر بازدیدکننده نتواند بوسیله محتوا با شرکت ارتباط برقرار کند، شما نمیتوانید آنها را به مشتری خود تبدیل کنید. علاوه بر بازدیدکنندگان، سایر وبسایتها نیز به محتوای کم کیفیت لینک نمیدهند. با تمرکز بر محتوای با کیفیت، شما میتوانید بازدیدکنندگان را به مشتریان خود تبدیل کرده و فرصتهای لینک زیادی بدست آورید.
لینک خارجی را در منابع اقتدار قرار دهید.
لینک دادن به وبسایت با کیفیت مرتبط و مورد اعتماد، راهی عالی برای ایجاد سیگنال در موتور جستجو است که محتوای شما نیز کیفیت بالایی دارد. شما میتوانید به یکی از 10 وبسایت اول در حیطه خودتان لینک دهید. این مسئله را در زمان نوشتن مقالات بلاگ نیز به خاطر داشته باشید.
اگر وبسایت شما بلاگ نویسی مهمان دارد، پس باید لینکهای خارجی را بررسی کرده و مطمئن شوید که به وبسایتهای با کیفیت و مرتبط اشاره میکنند. من چندین وبسایت را اخیرا بررسی کردهام که تنها به لینک دادن به سایتهای دیگر توجه داشتهاند. این وبسایتها چند لینک داشتند که سایت مرجع دیگر فعالیت نداشته و بعضی از وبسایتهای مرجع دیگر اسپم بودند، و بنابراین من سریعا این لینکها را حذف کردم.
لینک درونی بین محتوای بلاگ
لینک درونی بین مقالات بلاگ در اکثر سایتها انجام نمیشود. این کار بسیار ساده است، اما فواید سئوی زیادی به همراه داشته و بازدیدکننده را متقاعد میکند تا محتوای وبسایت را کامل بررسی کند. اگر در حال حاضر چنین کاری را انجام ندادهاید، بهتر است همین الان دست به کار شوید.
لینک درونی به مقالات بلاگ، باعث نشان دادن قدرت و اقتدرا صفحات شما و همین طور محتوای جدید خواهد شد. محتوای مرتبط در وبسایت را به هم لینک دهید تا بازدیدکننده تشویق شود در سایت باقی مانده و سایر محتوای شما را نیز مطالعه کنید. اگر متن انکور توضیح دهنده دارید، میتوانید در هر صفحه از آن استفاده کنید. این کار باعث کاهش آمار پرش شده و احتمال انجام عملکرد دلخواه توسط بازدیدکننده را افزایش میدهد.
کلمات کلیدی طولانی را هدف بگیرید – بر روی حجم جستجو تمرکز نکنید.
من وبسایتهای زیادی را مشاهده کردهام که کلمات کلیدی اشتباه را هدف گرفتهاند. نه تنها پول خود را با هدف گرفتن کلمات کلیدی که توانایی رتبه آوردن ندارند، هدر میدهند، بلکه زمان آنها میتوانست صرف کسب سرنخهای فروش و تجارتهای بهتر شود. مشاهده چنین چیزی ناراحت کننده است، اما بسیاری شرکتهای سئو به سادگی کلمات کلید با حجم بالا را هدف میگیرند.
بعضی از وبسایت شرکتهای قضایی که من بررسی کردهام، کلمات کلیدی عمومی مانند “وکیل” و “شرکت قضایی” را هدف گرفته بودند. آیا یک شرکت کوچک در اوستین تگزارس میتواند در این کلمات عمومی رتبه بیاورد؟ نه، و حتی اگر رتبه اول را بیاورند، چند نفر در محدوده اوستین چنین چیزی را جستجو میکنند؟ مطمئن تعداد کمی افراد.
حتما کلمه کلیدی را هدف بگیرید که برای شما ترافیک واجد شرایط به همراه دارد. این شرکتها با هدف گرفتن عباراتی مثل “وکیل صدمات شخصی اوستین” بهتر عمل میکردند زیرا هم در این عبارت کلیدی رتبه آورده و هم ترافیک واجد شرایط را جذب میکردند.
در شبکههای اجتماعی حضور داشته و کاری کنید که به راحتی پیدا شوید
شبکه اجتماعی در تمام اینترنت وجود داشته و تقریبا هر کسی با آن در ارتباط است، مخصوصا فیس بوک و تویتر. من میدانم که گوگل دوست دارد افراد باور کنند گوگل+ فعال و موفق است، اما آیا شما کسی خارج از صنعت سئو و بازاریابی را می-شناسید که از این شبکه اجتماعی استفاده کند؟
من، به مشتریانم توسعه میکنم تا توجه بیشتری به دو شبکه موفق فیسبوک و تویتر داشته باشند تا انرژی خود را صرف شبکههای غیرفعال کنند. از تمام وبسایتهایی که من بررسی کردهام، اکثر آنها پروفایلهای اجتماعی خود را تنظیم کردهاند، اما از آنها استفاده نکرده و حتی به وبسایت خود لینک نشدهاند. پروفایل فیسبوک و تویتر شما باید متمایز بوده و طراحی شما طوری باشد که لینک این شبکهها مشخص باشند.
محتوای تازه منتشر کنید
شما باید وبسایت خود را با محتوای تازه و به طور منظم، آپدیت کنید. اول، اینکه چنین کاری سیگنالی از اقتدار و کیفیت به موتورهای جستجو ارسال میکند. دوما، بازدیدکنندگان وبسایت موضوع جدید برای بررسی کردن دوباره سایت شما را دارند. اگر آنها بازدیدکننده دوباره به سایت آمده و محتوای یکسان را مشاهده کند، علاقه خود را از دست داده و وبسایت دیگری را پیدا خواهند کرد که تازه است. همین طور، شما محتوای تازه را میتوانید در شبکههای اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید تا پیروان آنها را نیز فعال نگه دارید. اما شما باید مشخص کنید که زمان منظم انتشار محتوا –روزانه، هفتگی و ماهانه – در نیچ شما چقدر است.
از فیلمهای توضیح دهنده استفاده کنید
بعضی اوقات، به سختی میتوانید پیام را با متن انتقال دهید. یک فیلم توضیح دهنده میتواند پیامی را به بازدیدکنندگان بیان کند که توجه آنها را جلب کرده و پیشنهادات شما راحتتر بیان شود. این فیلم میتواند باعث ایجاد سر نخ فروش و یا حتی فروش شود. بسیاری از وبسایتها از فیلم استفاده میکنند و به راحتی میتوان بین فیلم با کیفیت و یک قالب سرسرانه تمایز ایجاد کرد. حتی اگر چند هزار دلار پول ندارید تا بتوانید فیلم حرفهای بسازید، میتوانید با یک دوربین موبایل یا دستی ساده نیز فیلمی با محتوای مناسب بسازید.
کیفیت مهمتر از کمیت است – خدمات سئو 199 دلاری وجود ندارد.
من تعداد زیادی وبسایت دیدهام که پروفایل لینک آنها اسپم بوده است. جالب است که چه تعداد شرکت قضایی با میلیونها دلار درآمد حاضر شده بودند خدمات سئو با نصف قیمت را انتخاب کنند. متاسفم، ولی با صرف چند صد دلار در ماه نمیتوانید خدمات سئوی مناسبی را استخدام کنید. ممکن است چندین نفر چنین ادعایی را داشته باشند، اما خدمات و محتوای آنها کم کیفیت بوده و بدون پرداخت قیمت مناسب، نمیتوانید نتیجه مناسب را دریافت کنید. همین طور استفاده از خدمات ارزانتر میتواند به معنای جریمه شدن و پرداخت هزینه بیشتر برای اصلاح جریمه نیز باشد.
از نظرات استفاده کرده و آنها را تشویق کنید.
در پایان هر مقاله بلاگ که منتشر میکنید، یک سوال مطرح کرده تا افراد به آن جواب داده و بحث در بخش نظرات شروع شود. همیشه بخش نظرات را بررسی کرده و به سوالات و نظرات جواب دهید. نظرات میتوانند چندین هدف داشته باشند/ شما میتوانید تفکر خوانندگان در مورد محتوا را تشخیص دهید و در نتیجه میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. بسیاری از بازدیدکنندگان علاقه به تماس گرفتن از طریق تلفن ندارند، اما میتوانند پس از خواندن مطلب در بخش نظرات، اطلاعات بیشتر را درخواست کنند. پاسخ دادن به نظرات نیز باعث میشود افراد برگشته تا پاسخ شما را مشاهده کنند و بنابراین ترافیک سایت افزایش پیدا خواهد کرد.
از انتشار دوباره محتوای خودداری کنید.
وقتی در مورد محتوای تکراری در سئو صحبت میکنیم، معمولا منظورمان سایتهای اسکرپر و اسپمی است که محتوا را دزدیده و در سایت خود قرار میدهد. من طی سالها بررسی سایت با چنین چیزی مواجه نشدم، اما شرکتهای زیادی وجود داشتند که خودشان محتوای خود را دوباره منتشر کرده بودند. این کار از انتشار یک خبرنامه تکراری تا محتوا متفاوت بود. آنها نمیدانستند که این کار اشتباه محسوب میشود. پس بهتر است محتوای “تکراری” غیرعمدی را نیز بررسی کنید.
نقشه سایت را مشخص کنید – و به GWT و آنالیتیکز ارتباط دهید
بعضی اوقات، مسئلهای ساده مثل نقشه سایت XML و ارتباط دادن آن به گوگل وب مستر تولز و آنالیتیکز فراموش میشوند. نقشه سایت XML، قابلیت مشاهده شدن وبسایت را افزایش داده و هیچ دلیلی برای عدم انجام این کار وجود ندارد. گوگل آنالیتیکز و وب مستر تولز اطلاعاتی ارزشمند را در اختیار شما قرار داده که باید هر روز آنها را بررسی کنید. آنالیتیکز میتواند به شما در درک فعالیت بازددیکنندگان در وبسایتتان کمک کرده و وب مستر تلوز میتواند به شما کمک کند تا کلمات کلیدی هدف را انتخاب کرده و مشکلات آن را تشخیص دهید.
نویسنده : ابوالفضل دانش – سئوتک www.seotech.ir
تاریخ انتشار : 25 ژانویه 2015
موضوع : article • آموزش سئو • بازاریابی الکترونیک • مقالات سئو