منی که بیشتر از هفت سال از عمر خود را مشاور سئو بوده ام یک لیست ده تایی از منفورترین چیزهایی که مشاوران سئو با آن ها روبرو هستند تهیه کرده ام .مطمئنا هم پیش از این با این چنین مسائلی روبرو بوده اید.
مشتری های ما که اکثرا به طور طبیعی تجّار زرنگ و دانایی هم هستند در کار SEO ی خود دنبال “quick fix” هایی هستند که اگرچه از پیچیدگی سئو با خبر هستند و می دانند با درست به کار بردن آن می توانند نتایج مطلوبی را بگیرند ،باز به دنبال این هستند که راه 100 ساله را یک شبه طی کنند.
مشتری های من هر سه ماه یک بار و یا هر ساله ارزیابی می شوند.با این شرایط من به آن ها می گویم شما با استفاده از جستجوی ارگانیک و کار طولانی مدت از 3 تا 6 ماه می توانید نتیجه ی بهتری بگیرید ،اما باز مقاومت می می کنند و نتایج سریع تری را طلب می کنند.آن ها در افق 1 ماهه محو شده اند!
تجار باید بدانند که جستجوی ارگانیک مهم است و نباید در استفاده از آن عجولانه اقدام کرد.quick fix ها ممکن است نتایج مطلوب و در عین حال سربع تری را ارائه دهند اما نباید از آن ها انتظار داشت که بهره وری طولانی داشته باشند.
“اما رقبای من….”
یکی از سخت ترین سوالاتی که با آن ها رو برو بوده ام اینگونه است : ” رقبای من اینگونه رفتار می کنند،چرا من نمی توانم؟”
بعضی از سایت ها راهنمایی های گوگل را نادیده می گیرند و از حقه ها و تکنیک های خود استفاده می کنند و در کوتاه مدت این کارها به آن ها کمک می کند که تجارت خود را بالا بکشند.
به عنوان یک مشاور سئو ، گاهی از شنیدن نصیحت های گوگل به این سایت ها – که آن ها را از انجام این گونه کار ها منع می کند – خسته می شوم.
درایران چندهزار ! وبمستر زندگی می کنند.وقتی من مسئولیت سئوی ان ها را بر عهده میگیرم در قبال آن ها مسئول هستم!گاهی اوقات از دست گوگل عصبانی می شوم که این قدر در شناسایی و پاسخ به این مافیای رتبه ی جستجو ضعیف عمل می کند! گوگل واقعا در فیلترینگ محتوا با کیفیت پایین قدرت چندانی ندارد و وقتی من این گونه سایت ها را گزارش می کنم عملا هیچ اتفاقی نمی افتد.
گاهی هم شده است که من برای مشتریان خود احساس تاسف کرده ام.رقبای ان ها با حقه ها و بازی های خود سال ها کار کرده اند و هیچ کس آن ها را برای این کار ها به پای میز پرسش نبرد! آن ها از این راه پول زیادی به دست می آورند در حالی که مشتریان من سرگرم تمرین برای افزایش بههر وری سئو و این گونه مسائل هستند!
معمای رتبه های ساعتی
فرض کنید من در یک مزایده شرکت می کنم و پیشنهاد خود را ارسال می کنم اما چند روز بعد مشتریان به من زنگ می زنند و می گویند رقبای شما این کار ها را با مبلغ گمتری انجام می دهند.
درست است اما باور کنید یک مشاور واقعی سئو در عین دریافت مزد قابل توجه کارهای فوق العاده ای انجام می دهد چون به محتوا مسلط است و می توانید یک معجزه را در سایت ها پدید آورد.آیا پرداخت مبلغ نه چندان زیاد نمی ارزد به به دست اوردن یک تجارت پرسود؟
SEO نمی تواند جور محصولات کم کیفیت را بکشد
سئو نمی تواند هیچ چیز را تصحیح کند! اگر محصول شما در حد خودش جالب و جذاب نیست اول آن را درست کنید بعد به سئو فکر کنید و همچنین به ترافیک بیشتر!
سئو می تواند نتایج تجارت قدرتمند تر و چاق تری را به شما ارائه کند.اگر برای مشتریان خود پیشنهاد های جذابی دارید سئو به شما کمک می کند سریع تر و بهتر به این مهم دست یابید.
یاد بگیرید بیشتر بگویید “نه”
گاهی اوقات مشتریانی که در سال 2 یا 3 بار مشاور سئوی خود را عوض می کنند به من زنگ می زنند و درخواست ملاقات می کنند.این افراد معمولا عجول،خسته و عصبانی هستند و کمترین چیزی باعتث تغییر ذهنیت ان ها نسبت به مشاوران سئو می شود.در چنین شرایطی واقعا تصممی گیری سخت است اما خوب به این هم فکر کنید که چنین مشتری ی تواند با شما مانند مشاوران قبل رفتار کند چون واقعا افکار آن ها سهم قابل توجه تری را در این باره دارد.ممکن است فرصتی را با “نه” گفتن به این افراد از دست بدهید اما حداقل اعصابتان راحت است!
مردم کلیک شمار ها را دوست دارند یا به عبارتی آمارگیر ها را ! خیلی از این افراد به تعداد بازدید های سایت خود توجه بسیار زیادی دارند.اما در واقعا این ها باید بر روی KPL های درست ( شاخص های کلیدی کارایی) تمرکز کنند.بعضی افراد نیز همه چیز را در رتبه ی سایت می دانند! باور کنید اگر سایت شما رتبه ی 1 را هم داشته باشد اما از آن هیچ سودی نبرید بی فایده است!
گل بود ؛ به SEO نیز آراسته شد !
تعداد کمی از تجار اهمیت سئو را نادیده میگیرند و انگار تا سرشان به سنگ نخورد این عقیده را دور نمی اندازند!حتما باید هیمنطور بدون مشاور ادامه دهند تا آخر به جایی برسند که بگویند غلط کردیم و حاظر بشوند هزینه ی زیادی صرف تصحبح مشکلات ساختاری کنند! حتما از ابتدای زیرساخت سایت خود از یک مشاور خوب استفاده کنید.
مشاوران IT همه چیز را حل می کنند!
هنوز هم تعجب می کنم که خانواده ی من به محض برخورد با هر مشکلی در رابطه با کامپیوتر،پرینتر و هزار کوفت و زهرمار دیگر به من زنگ می زنند!چون من یک مشاور IT هستم! همین ! گاهی قضیه از این نیز خاک بر سری تر می شود و به سوالاتی راجب تلویزیون و دیش ماهواره ختم می شود!
واقعا هم همینطور است.بعضی از افراد واقعا تفاوت های بین یک مشاور،مهندس و … را نمی دانند!آن ها فکر می کنند اگر شما یک مشاور IT هستید پس حتما باید بتوانید هر مسئله ای را حل کنید! خوب واقعا این طور نیست!هست!؟
محتوا آب خوردن است!
اینطور نیست! تنها در صورتی که وظیفه ی شما پر کردن یک فیلد اطلاعات باشد.بعضی ها بر این باورند که می توانند اطلاعات و محتوایشان را خودشان کنترل کنند ! آن ها حاضر نیستند مسئولیت کنترل محتوایشان را به یک متخصص واگذار کنند برای همین وقتی می خواهم به آن ها تنها یاد بدهم که چه طوری عمل کنند می بینم بخش عطیمی از وقت خو درا تلف کرده ام ! واقعا این ها چه فکری کرده اند!؟پس ما مشاوران ارجمند چه کاره ایم!؟ متخصصان سئو کجا رفته اند!؟
کسب درآمد از هر لینک
وقتی در موضوع سئو بحث لینک سازی پیش می آید قضیه ی خریدن لینک سر الم می کند! بعضی از افراد در بازار سیاه از بعضی ها (!) لینک می خرند! به این صورت که به ازای هر لینک مبلغی را دریافت می کنند! اما هیچ چیز طبیعی اش نمی شود!
نویسنده : ابوالفضل دانش – سئوتک www.seotech.ir
تاریخ انتشار : 21 آوریل 2013
موضوع : article • افزایش ترافیک • بازاریابی الکترونیک • بهینه سازی وب